מהו הקרמביט?

הקרמביט הקדום

 הקרמביט הוא סכין מדהים שנולד בארכיפלג של אינדונזיה, ושורשיו במלזיה ובפיליפינים. בדומה לאולר הצבאי השוויצרי, זה היה “סכין הכיס” של הכפריים הקדומים. נשיאת מכשיר אישי קטן ומדהים זה תועדה לראשונה  בתחילת המאה ה-11 לספירה, ועד היום ניתן לראותו באזורים שונים ונידחים ברחבי איי אינדונזיה, בחלקים של מלזיה ובאיים הדרומיים של הפיליפינים.

13full

למרות שיש שמועות שהוא הובא לאמריקה בסביבות סוף המאה ה-19, הקרמביט הוכנס לארה”ב באופן “רשמי”  בשנות ה-1950 המאוחרות, והפך לפופולארי בעיקר בקרב העוסקים באומנויות הלחימה, לאורך שנות 1970-1980. למרות שלמעשה הוא לא היה מוכר  לקהילה החילונית, באמצע שנות ה-1990 הוא זכה להכרה בעיקר כאלמנט אימונים של אומנויות לחימה שנגזר מהמורשת של Indonesian Pencak Silant, Malaysian Bursilat, ו- Filipino Kali.

 השימושים העיקריים של הקרמביט בזמנים קדומים היו דומים לשימושי האולר האירופאי: עבודה בשדה, כולל חיתוך חוטים וחבלים, קטיף פרות וירקות, ובמקרים נדירים יותר סכין  בטיחותי במיוחד להגנה אישית.

 הקרמביט כסכין שימושי מודרני

 בזמנים מודרניים, כלי שימושי זה עדיין מבצע את אותם התפקידים כמו אלו שביצע בימי האבות הקדמונים, כגון מלאכות יומיומיות הכוללות בין השאר פתיחת חבילות, חיתוך חבלים, עיבוד עורות, תיקונים ביתיים, עבודות חצר וכדומה.  בנוסף, משתמשים בו לביצוע פעולות חוץ כגון צייד, דיג, עבודת בניין (לעיצוב שטיחים, לטיח ולחומרי בניין אחרים), טיפוס הרים, מסעות רגליים וכדומה. בנוסף, הוא מוכר ככלי אימונים לעוסקים באומנויות הלחימה, וזאת עקב ערכו לבטיחות האישית.

הקרמביט המודרני, עיצובו ואופן תפעולו המעשי פותחו על ידי סטיב טרני, שהנו שם דבר בכל הנוגע לקרמביט, וזאת בעקבות דרישות תלמידיו הרבים. הסכין הרב שימושי הזה להגנה אישית, המעוצב באופן ספציפי לקשיי היישומים המודרניים, הוא שילוב מרשים של פלא קדמון וטכנולוגיה מודרנית.

 ניתן להשיג את הקרמביט המודרני  בצורות ובגדלים שונים. חשוב יותר, שיטות התפעול של הקרמביט הן כסכין שימושי והן ככלי להגנה אישית הן  שמציבות אותו מעל מעבר לכל כלי חד אחר. הקרמביט המודרני מתפקד כשלושה כלים בכלי אחד- כסכין שימושי, כאביזר לאימוני אומנויות לחימה וכאופציה להגנה אישית.

 כסכין שימושי הוא טוב יותר מכל סכין אחר כתוצאה מתכונת הבטיחות הייחודית שלו- התקן לופ לאצבע המונע מהלהב להחליק ביד בעת השימוש. דבר זה מצמצם באופן משמעותי את מספר פציעות החתך של המשתמש, שכן הלהב קשור באופן בטוח לאצבע כמו מספריים, כדי שלא יוכל להחליק ולחתוך את יד המשתמש. דבר זה מועיל במיוחד כאשר קר מאד בחוץ או במקרה בו המשתמש נמצא תחת מים, בגשם, בשלג או תחת כל התנאים הללו ביחד.

100

 

הקרמביט ככלי לאמנויות לחימה

 ככלי לאמנויות לחימה, זהו כלי קדום במיוחד המאפשר למתאמן המיומן חינניות, סגנון וחופש של תנועה יצירתית. האמנות האמיתית של השימוש בקרמביט, הדומה מאד לתנועות ריקוד, היא כמו בלט.

brssh-sat-full-93178-69937.1392339317.1280.1280

 

 הקרמביט ככלי להגנה אישית

 לבסוף, הקרמביט המשמש לפעמים להגנה אישית, הוא כלי  מדהים המקנה למשתמש המנוסה את העליונות של להב איכותי ויישום שאין שני לו של אומנות לחימה. דבר זה מאפשר  שליטה רבה הרבה יותר על התוקף באירועי חיים או מוות ומקנה הרבה  יותר אופציות לבריחה והגנה אישית מאשר כל אולר רגיל אחר.

הקרמביט המסורתי הוא להב קבוע שצבר פופולאריות  ברחבי ארה”ב באמצעות תצוגות רבות על ידי גורו דן אינסנטו, פנדקאר הרמן סוואנדה וג’אגבאיה  סטיב טרני.  לאחר שנים רבות של התעניינות מצד חברות לייצור סכינים וממשתמשים פרטיים, הציג סטיב טרני את הקונספט של קרמביט מתקפל בפני מספר חברות של יצרני סכינים. כיום , כתוצאה מכך, יש בשוק שתי תצורות של הלהב השימושי המדהים הזה – קרמביט עם להב קבוע וקרמביט עם להב מתקפל.

Add to cart