איך בוחרים סכין הישרדות?

מאמר אורח מאת קריק סטיוארט (Creek Stewart) מחברת “ווילוו האוון אאוטדור”

יש הרבה רגעים חשובים בחיים שקשה לי לזכור פרטים לגביהם. למרות זאת, אני זוכר בדיוק איפה הייתי, מה לבשתי, ואיך הרגשתי כשקיבלתי את סכין ההישרדות הראשונה שלי לפני 20 שנה.

זו הייתה סכין “רמבו” בעלת ידית אחיזה חלולה שהכילה ערכת דייג קטנה ואביזרים נלווים.

הרומן שלי עם סכינים החל אז ועד היום אני “תפוס”. בסרטים תמיד מופיעה סכין הישרדות מגניבה ביותר, אך האם לסכין הישרדות באמת יש מקום בעולם האמיתי?

זו הייתה שאלה רטורית. כן, בטח שיש.

נכון לסטטיסטיקות שפורסמו ע”י ארגונים רשמיים, מספר האסונות העולמיים מעולם לא היה גבוה יותר בהיסטוריה האנושית. למרות ההתקדמות שלנו בתחומי הרפואה, הטכנולוגיה, התחבורה והתקשורת, מיליוני אנשים ברחבי העולם מתמודדים עם אסונות טבע והשלכותיהם בעקביות בכל שנה. בנוסף, אלפי אנשים נתקלים במצבי סכנה בלתי צפויים והישרדותם תלויה בניסיון, ידע, ובמשאבים הזמינים באותו הרגע. זה נבון לשמור משאבים מתחום ההישרדות בקרבת מקום על כל צרה שלא תבוא.

אחד הכלים החשובים ביותר הוא סכין הישרדות איכותית. סכין ההישרדות פילסה לעצמה את הדרך לראש רשימת הכלים בהסטוריה של ההשרדות. לאורך אלפי שנים האדם הסתמך על כלי חיתוך כלשהו למטרות הישרדות בסיסיות, כגון מציאת מזון ומים, הדלקת אש, ובניית מחסה.

כיום, בעידן המודרני, כלי זה נקרא “סכין הישרדות”. למרות זאת, לא כל סכיני ההישרדות שוות.

בעבודתי, זכיתי לשאת סכין הישרדות באופן יומיומי. לכל הפחות, סכין הישרדות צריכה להיות נגישה. לבטח תהייה מופתע מהתדירות שתבחר להשתמש בה, גם לא במצבי הישרדות.

מעולם לא טיילתי בלי סכין הישרדות, גם בטיסות, אני מפקיד אותה במזוודה, שומר אותה בשידה בחדר המלון והיא תמיד בתא הכפפות של המסחרית שלי. מעולם לא יצאתי להרפתקה בלעדיה.
בין אם בדייג, תרמילאות, צייד, ימאות, סקי ו/או טיפוס הרים, הסכין שלי תמיד מלווה אותי.
בכל זמן נתון, נדיר שתמצאו אותי ביותר ממרחק של כמה צעדים מהסכין שלי.

סכין הישרדות היא בדיוק כפי שקוראים לה, סכין שתעזור לך לשרוד. זהו כלי עם מאות יישומים הקשורים להישרדות, כגון: חיתוך / פריסה, ביקוע, חפירה, הגנה עצמית, עזרה ראשונה, הכנת מזון, בניית מחסה, הדלקת אש, נשק לצייד, איתות, שימוש כפטיש וכמברג מאולתר.

כשמדובר בסכין הישרדות “פחות זה יותר”, בניגוד למה שמראים בסרטים. תשכיל לעשות אם תאמץ סכין הישרדות פשוטה ובעלת יכולות. פונקציונליות תמיד תעלה על עיצוב. המטרה העיקרית היא ביצועים והם תלויים במאפייני הסכין.

גודל הסכין:

האם הגודל קובע? כן, אבל כשמדובר בסכין הישרדות, גדול יותר הוא לא בהכרח טוב יותר. אם הלהב גדול מדי, זה יבוא על חשבון משימות שמצריכות דיוק, כמו: גילוף וחיתוך מדויק. מצד שני, להב קטן מדי לא יתפקד כראוי במשימות קשוחות, כמו: ביקוע וקיצוץ.

נרתיק סכין הישרדותסכין הישרדות גדולה SOG Tigershark Elite

להב קבוע:

סכין בעלת להב קבוע עמידה יותר ואמינה יותר מסכין מתקפלת (אולר). למרות שאני אוהב אולר לשימוש יום יומי, סכין בעלת להב קבוע תמיד תיהיה עדיפה במצבי השרדות. חיבור מכל סוג שהוא מהווה חיסרון. אתם תקטינו משמעותית את הסיכוי לפגוע או לאבד את כלי העבודה העיקרי שלכם אם תבחרו בסכין שנועדה מראש לדפיקה, קיצוץ, ביקוע וחיתוך קשה.

סכיני הישרדות מקצועיים ואיכותייםסכין להב קבוע וסכין מתקפלת

מבנה מתכת שלם (Full Tang):

מבנה זה מבטיח שלהב וידית הסכין בנויים מיחידה אחת של מתכת. סכין בעלת מבנה מתכת שלם נחשבת לעמידה הרבה יותר מסכין בעלת מבנה מתחת חלקי שיכולה לפתח “חופש” בחיבור שבין הידית ללהב. במקרה זה, קשה ואף מסוכן להשתמש בסכין. כמו כן, סכין בעלת מבנה מתכת שלם תשבר פחות בקלות.

ממה מורכב סכין הישרדותסכין בעלת מבנה מתכת שלם Full Tang

חדות:

אולי נשמע כמובן מאליו, אך ראיתי בחיי הרבה “סכיני השרדות” שרק נראות כמו סכינים. גם סכין השרדות חייבת להיות חדה וגם לשמור על החדות שלה לאורך זמן למטרות הגנה עצמית, צייד, הטלה ועוד. לא פחות חשוב, שלסכין יהיה חוד מושחז שמשמש לניקוי והכנת מזון, קידוח, הכנת ציוד וביגוד והוצאת שבבי עץ.

סגנונות להב של סכיני הישרדות סוגים של קצוות להב

להב חלק, חד צידי:

אסור לסכין השרדות להיות מושחזת משני צידיה (כמו פיגיון). אין צורך בתצורת להב זו למרבית המשימות והדבר גם יכול להפריע בביצוע המשימות הנדרשות. לא רק שאני ממליץ על להב חד צידית, אני גם מעדיף שגב סכין ההשרדות שלי יהיה בעל זוית ישרה (90 מעלות). מבנה זה אידאלי להדלקת אש באמצעות אבן אש וכן לביקוע עצים או גזעים באמצעות הלימה בגב הסכין. באופן אישי אני משתמש בסכין ההשרדות שלי לפיצול גזעי עץ. בין אם לביקוע עץ, בניית מחסה או הדלקת אש, סכין חדה בשני צידיה תהפוך את המשימה לבלתי אפשרית. לעיתים קרובות, אני משתמש בגב הסכין כמשען לאגודל על מנת להוסיף כח ושליטה לצורך גילוף או עבודות עדינות  שסכין חדה משני צידיה תיהיה מסוכנת לשימוש. קצה הידית בסכין השרדות משמש גם לדפיקה וריסוק. ישנן סוגי סכינים מקצועיים  שקצה הידית שלהן מעוגל או משולש שלא מומלץ. אני מאמין בלמצות את מרב האפשריות של הסכין. עיצוב מוקפד של מאפייני הסכין יאריכו את רשימת היכולות שלה.

לסיכום:

רק אתם יכולים להחליט על המאפיינים ההכרחיים של הסכין ועל אילו מאפיינים אתם יכולים להתפשר. מעבר לזה הכל מסתכם בהעדפה אישית.
ישנן סכיני השרדות רבות בשוק שכוללות את המאפיינים עליהם דיברנו ועדיין הן רחוקות מלהידמות האחת לשניה. ישנן אין ספור אפשריות עיצוב שמתמקדות בפרסונליזציה של המוצר יותר מיישומי הישרדות, כגון: סוג מתכת, חומר ידית, צבע או ציפוי, חירוץ, שינון, נרתיק נשיאה, יצרן ומעצב, מגן אצבע, חריצי דם עוד.

מבחר סכיני הישרדותאין סוף לאפשרויות הבחירה

מסקנה:

סכין השרדות אינה מטה קסמים. ערכה האמיתי בא לידי ביטוי ביכולות המפעיל שלה. יכולת נרכשת באמצעות אימון והתמדה. אתה לא קונה סכין השרדות כדי לעצב או לקשט את חדרך, זה הוא כלי שנועד שישתמשו בו. מראשית האנושות הלהב עזרה לעצב את איך שאבותנו צדו, לחמו, בנו ושרדו. מימי איש המערות שהשתמש בסלעים מחודדים ועד לחייל בזירת הקרב המודרנית לא יהיה עוד קשר כמו זה שבין האדם ללהב שלו.

בחרו את שלכם בתבונה.

Add to cart